Home Nieuws Turkije legt Twitter advertentieverbod op

Turkije legt Twitter advertentieverbod op

Twitter Social Media

Turkije heeft de sociale mediaplatforms Twitter, Periscope en Pinterest een reclameverbod opgelegd doordat de bedrijven zich niet conformeren aan de Turkse wet. De wet die in oktober is aangenomen, vereist van sociale mediaplatforms dat ze wettelijke vertegenwoordiging in het land benoemen en er kantoor houden om bijvoorbeeld klachten over de inhoud op hun platforms te behandelen.

Facebook

Bedrijven die zich niet conformeren aan de Turkse wet kunnen verantwoordelijk worden gesteld en te maken krijgen met een aantal sancties, zoals een reclameverbod, een boete of een beperking van de bandbreedte, waardoor de dienst praktisch onbereikbaar wordt. Facebook heeft maandag na maanden van onwil aangekondigd dat het een wettelijke vertegenwoordiger zal aanstellen in Turkije. LinkedIn, Youtube, TikTok, Dailymotion en VKontakte gingen de Tech gigant voor.

De Turkse viceminister van Communicatie en Infrastructuur Omer Fatih Sayan hoopt dat Twitter en Pinterest spoedig de nodige stappen zullen nemen om zich te conformeren aan de Turkse wet, terwijl het reclameverbod voor de platforms reeds in zijn gegaan. Ook bedrijven die adverteren op deze platforms zullen worden beboet. Het inperken van de bandbreedte zal stapsgewijs uitgevoerd worden, met een aangekondigde inperking van 50% in april en 90% in mei.

Privacy

De nieuwe wet is bedoeld om bij een juridisch geschil een verantwoordelijke entiteit aanwezig te hebben in het land en verlangt van Sociale Mediabedrijven dat ze individuele verzoeken om content die privacywetgeving en persoonlijke rechten schenden binnen 48 uur verwijderen of te beargumenteren waarom het verzoek is afgewezen. Het bedrijf kan aansprakelijk worden gesteld voor schade als de content niet is verwijderd of geblokkeerd na 24 uur. Ook eist Turkije dat alle data van gebruikers worden opgeslagen in Turkije.

Facebook en Instagram hebben meer dan 30 miljoen gebruikers in Turkije, terwijl Twitter door ruim 13 miljoen mensen in Turkije wordt gebruikt. Facebook, Youtube en Twitter kregen sinds de wet uit is reeds boetes opgelegd van 40 miljoen Turkse Lira. Als bedrijven overstag gaan en vertegenwoordiging aanwijzen, zal 75% van de boete worden kwijtgescholden en de beperking van de bandbreedte worden opgeheven.