Home Nieuws NOS trekt artikel George “De jood” Soros in

NOS trekt artikel George “De jood” Soros in

By Niccolò Caranti [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], from Wikimedia Commons

Het staatsnieuwsagentschap NOS trekt een artikel over de joodse miljardair George Soros in. Dat verklaart NOS hoofdnieuwsdirigent Marcel Gelauff in een bericht.

Volgens Gelauff zou in het artikel over George Soros pijnlijke en kwetsende bewoordingen zijn overgenomen en is er onvoldoende aan journalistieke bronvermelding gedaan.

Gelauff zegt dat het artikel ook feitelijke onjuistheden bevatte en mede daardoor niet voldeed aan de ”normen van de NOS”.

Terugkijkend concluderen we ook dat we sneller en uitgesprokener afstand hadden moeten nemen van het artikel en dat eerder inzichtelijk hadden moeten maken,” aldus Gelauff.

Soros is een miljardair die zijn fortuin onder andere aanwendt voor (geo-)politieke invloed en ondersteunt wereldwijd NGO’s die volgens zijn Open Society Foundation de democratie versterken. Terwijl zionistische haviken zoals de Koch Brothers en Sheldon Adelson Donald Trump steunden bij de Amerikaanse verkiezingen, was het George Soros die samen met donoren zoals Haim Saban, Daniel Abraham, Steven Spielberg, Jeffrey Katzenberg, Herbert Sandler en Bernard Schwartz zo’n $75 miljoen bijdroegen aan de campagne van Hilary Clinton. Hoewel de kritiek op George Soros vaak gepaard gaat met antisemitische stereotyperingen, zijn de aantijgingen tegen zijn bemoeienis niet geheel uit de lucht gegrepen. Zo financierde Soros, samen met de Nederlandse en Amerikaanse ambassade Hromadske TV in Oekraïne waarop werd gepleit voor genocide op 1.5 miljoen mensen in Oost-Oekraïne.

Het oorspronkelijke artikel is HIER nog wel terug te lezen in gearchiveerde vorm, HIER & HIER in geupdated vorm.

Lees ook hoe de normen van de NOS vervagen, wanneer het op Turkije aankomt:

De paleiswachten van Mohammad “Vriend van Israël” bin Salman en de moord in het consulaat