Home Nieuws “Koerdische Nederlanders” en “Erdogan-aanhangers”. Over het beperkte denkraam van de NOS: bewuste...

“Koerdische Nederlanders” en “Erdogan-aanhangers”. Over het beperkte denkraam van de NOS: bewuste provocatie of blinde vlek?

De NOS publiceerde vorige week een artikel, waarover DutchTurks een CLOSEREAD heeft geschreven die werd overgenomen door PolitiekNeutraal, waarin wordt gesteld dat het artikel dat de NOS publiceerde over de Turkse aankondiging om de terreurgroep PKK aan te pakken in Afrin inhoudelijke onjuistheden, evenals contextuele tekortkomingen bevat.

Woensdag waren lezers van de NOS-website getuige van nog een frame van kapitale formaat.

Enkele tientallen aanhangers van de Syrische tak van de terreurbeweging PKK, de YPG, werden daarin aangemerkt als “Koerdische Nederlanders”, terwijl er bij de manifestatie die de groep hield een dozijn vlaggen te zien waren met symbolen van de YPG en portretten van terreurleider Abdullah Öcalan. Een grote groep Koerdische Nederlanders heeft echter niets met de Marxistisch-Leninistische terreurgroep PKK.

Elders in het land was er een demonstratie in Rotterdam van Turkse Nederlanders, die naast Turkse vlaggen, ook Nederlandse vlaggen en spandoeken met zich meedroegen. De groep hield een persverklaring waarin werd gezegd dat het ingrijpen van Turkse militairen in Afrin bedoeld is om het gebied in Syrië te bevrijden van terroristische groeperingen. Deze groep mensen werden door de staatsomroep aangeduid als “Erdogan-aanhangers”, ondanks het feit dat deze mensen geen Erdogan-portretten met zich meedroegen en ondanks het feit dat meer dan 80% van de Turkse bevolking, inclusief de oppositiepartijen CHP en MHP, de militaire actie tegen de PKK ondersteunen.

Berichtgeving van de NOS over Turkije en Turkse Nederlanders heeft de laatste jaren te lijden gehad onder partijdigheid van de redacteurs. Zo valt bij de vergelijking tussen nieuwsberichten over Israël en Turkije op dat media in Israël “Niet welkom zijn”, terwijl in Turkije “De pers monddood wordt gemaakt”.

Is hier sprake van een bewuste provocatie door de NOS of heeft de redactie van de staatsomroep te lijden onder een blinde vlek?