Home Nieuws Hoe Israël haar kwaadaardige campagne probeerde te verbergen en hoe Mainstream Media...

Hoe Israël haar kwaadaardige campagne probeerde te verbergen en hoe Mainstream Media daarbij helpen

De oprichter van Electronic Intifada Ali Abunimah en journalist Max Blumenthal van Grayzone Project schoven deze week aan bij de Engelstalige Russische Tv-zender RT naar aanleiding van de onthullende documentaire ‘The Lobby‘ over de invloed en tactieken van de Israël lobby in de VS. Blumenthal en Abunimah betogen dat mainstream media de onthullingen in de documentaire bewust buiten het publieke debat houden

De vierdelige documentaire onthult de rol van de Israël-lobby in het manipuleren van het publieke debat en het inzetten van oorlogstactieken en smaad-, laster- en sabotagecampagnes tegen Amerikaanse burgers die zich inzetten voor Palestijnse rechten. Amerikaanse burgers worden bovendien actief bespioneerd door een netwerk van informanten uit diezelfde pro-Israël lobbygroepen.

The Lobby‘ stuitte echter op een rood licht van de regering van Qatar, die Al Jazeera financiert. Qatar werd onder druk gezet door Israël en de Israëlische lobby, waaronder door de Zionist Organization of America (ZOA). ZOA claimde in april 2018 dat het de Emir van Qatar ‘ervan heeft weten te overtuigen’ de documentaire niet uit te laten zenden. Qatar hing in diezelfde periode een inval of coup van Saudi Arabië boven het hoofd en had te maken met een zware blokkade van andere Arabische Golfstaten. Tegelijkertijd voerde de lobby in Washington druk op om de Amerikaanse luchtmachtbasis in Qatar te laten sluiten. Saudi Arabië wilde bovendien dat Qatar de stekker uit Al Jazeera zou trekken, terwijl het Israël, hoewel het zelf eerder de kantoren van Al Jazeera in Jeruzalem heeft gesloten, vooral ging om het niet uitzenden van ‘The Lobby‘. Qatar koos eieren voor haar geld en besloot om de documentaire niet te zenden, om zo de ‘veiligheid’ van de Amerikaanse basis te behouden. Tegen de dreigende Saudi Arabische inval stationeerde Turkije ook militairen in Qatar.

Ook de NOS zwijgt

Electronic Intifada en Grayzone Project begonnen in augustus 2018 desondanks met het publiceren van de eerste beelden. In november wist Electronic Intifada haar handen te leggen op de gehele documentaire en publiceerde deze samen met het Franse Orient XXI en Al-Akhbar in Libanon. In Nederland werd ‘The Lobby’ onder de aandacht gebracht door DutchTurks.nl en Krapuul.nl. Hoewel de taakomroep NOS stelt dat “Zij als integraal onderdeel van de publieke omroep, tot doel hebben de primaire informatiebron te zijn op het gebied van nieuws, sport en evenementen, zodat de Nederlandse burger beter in staat is te oordelen over ontwikkelingen in de wereld, waardoor hij zijn gedrag beter kan bepalen,” hebben ze bijna drie maanden na dato, nog geen publicatie gewijd aan de onthullende documentaire. Ook de volgende zin uit de missie van de NOS blijkt niet helemaal te stroken met haar stilte omtrent de Israël-lobby: “De NOS hanteert hierbij de hoogste journalistieke eisen van zorgvuldigheid, betrouwbaarheid, ongebondenheid, pluriformiteit en objectiviteit. De NOS streeft ernaar deze informatie toegankelijk te maken via alle beschikbare media en voor alle maatschappelijke geledingen“. Populaire dagbladen zoals het Algemeen Dagblad, de Volkskrant, het NRC en Trouw negeerden de onthullingen in The Lobby ook volledig.

-Bekijk het volledige interview met Abunimah en Blumenthal hieronder-

Volgens de Palestijns-Amerikaanse Abunimah hebben mainstream media het verhaal laten stikken door het zuurstof te weigeren:
Stel je voor dat, alle andere zaken vergelijkbaar zijn, dit een undercover documentaire was die vermoedelijke Russische, Iraanse of Canadese inmenging in de Amerikaanse politiek onthulde, en dat machtige groepen aan het werk gingen om de uitzending ervan tegen te houden, en het werd toch gelekt, dan zou alleen al dat element -de druk om het tegen te houden en het lek- voorpaginanieuws zijn.”

In plaats van een verhaal met bombastische koppen over de invloed van een buitenlandse mogendheid op het publieke debat en de politieke besluitvorming, was er vooral de stilte, zo ook in Nederland.

Blumenthal, zelf met een joods-Amerikaanse achtergrond, zegt dat de film “De invloed van een buitenlandse mogendheid onthult die een kwaadaardige campagne voert om te voorkomen dat progressieve Amerikaanse burgers legale politieke activiteiten in de Verenigde Staten ontplooien.” Het legt bovendien “Militaire psychologische oorlogvoering tactieken bloot die tegen Amerikanen wordt gebruikt door een buitenlandse mogendheid,” aldus Blumenthal.

Klik op het artikel hieronder en bekijk alle delen van The Lobby die je niet mag zien van mainstream media.

Nederlandse media willen niet dat je ‘The Lobby’ ziet