Gaan bedrijven nog wel adverteren bij de ultrarechtse krant De Telegraaf? Dat vragen verschillende opiniemakers, activisten en andere prominenten zich af. Op sociale media is onder de hashtag #StopXenofoobTelegraaf een campagne gestart tegen “De dehumaniserende en xenofobe artikelen van de krant”.
In 4 dagen kopt #DeTelegraaf over 'ASIELHOPPER-INVASIE', 'KANSLOZE ASIELPLAAG' en 'ASIELTUIG'. Gevaarlijke stemmingmakerij #stigmatisering pic.twitter.com/P5YxeUQlti
— Peter R. de Vries (@PeterRdeV) 7 januari 2017
De actie wordt vooral ingezet door verschillende opiniemakers, activisten en andere prominenten die de ultrarechtse koers van de krant hekelen. Directe aanleiding voor de actie is een artikel over asielzoekers met de titel “Kansloze asielplaag ongehinderd verder“, waarbij vluchtelingen worden omschreven als een plaag. Veel mensen vinden dit te ver gaan omdat het een exacte kopie is van hoe nazipropaganda tegen joden werd gevoerd in en in aanloop naar de Tweede Wereldoorlog. Adverteerders van de krant worden door sociale media gebruikers opgeroepen geen zaken meer te doen met De Telegraaf. De eerste bedrijven zouden zich inmiddels welwillend hebben geuit om de samenwerking te beëindigen.
Telegraaf zelf weigert het boetekleed aan te trekken en schrijft in een commentaar maandag dat men het jammer vindt dat het niet over de inhoud maar over de toonhoogte gaat.
Telegraaf-columnist Marianne Zwagerman, die eerder betrokken was bij de overname van Geenstijl door de Telegraaf Media Groep en de oprichting van Omroep Powned, noemt de campagne in het radioprogramma Mediaforum op NPO Radio 1 “Een misselijkmakende haatcampagne”. De hoofdredacteur van Omroep Human, Marc Josten, zegt in hetzelfde programma dat de kop wel degelijk bijdraagt aan de toonhoogte van het debat en zegt “Het gebruik van het woord asielplaag is het dehumaniseren van mensen”.
Plaag is een woord voor dieren die verdelgd moeten worden. Heeft de hoofdredactie al gereageerd op term 'asielplaag'? #stopXenofoobTelegraaf
— Pieter Hilhorst (@Pieterhilhorst) 8 januari 2017
Het is taalgebruik dat we kennen uit eerdere, donkere perioden uit onze geschiedenis, taal van zuivering.
— Rutger Bregman (@rcbregman) 8 januari 2017
Een 'plaag' van ratten of muizen roei je uit. Het is niet toevallig dat de nazi's precies dezelfde termen gebruikten.
— Rutger Bregman (@rcbregman) 8 januari 2017
Bij deze dus oproep aan wie bij @telegraaf werkt afstand de nemen van deze drek. Juist deze tijd vraagt om duidelijke grenzen.
— Rutger Bregman (@rcbregman) 8 januari 2017
Oorlogstaal van de @telegraaf tegen vluchtelingen, angst- en haat zaaien tegen minderheden en kwetsbare mensen. #StopXenofoobTelegraaf pic.twitter.com/29XcEEE5TD
— Hotel Terminus (@hoterminus) 8 januari 2017
#StopXenofoobTelegraaf wordt tijd dat het stille slimme midden eens in opstand komt tegen het bange rechtse geluid
— Peter Pieters (@NieuwsFinance) 8 januari 2017
@rzuaslan De nieuwste lijst : https://t.co/2viIeu1eFD Men kan ook comments achter laten. #StopXenofoobTelegraaf pic.twitter.com/J91Y5zZde2
— PJ (@tweetingpj) 8 januari 2017