Home Nieuws Britse parlementariër kreeg €137.433 van Gülen-gelinkte organisatie voor mensenrechtenrapport over Turkije

Britse parlementariër kreeg €137.433 van Gülen-gelinkte organisatie voor mensenrechtenrapport over Turkije

Een conservatieve Britse parlementslid heeft volgens de Britse krant The Times duizenden ponden ontvangen om een rapport te schrijven over Turkije, waarin FETÖ, dat door Turkije als terroristische organisatie is aangemerkt, wordt gesteund. Het rapport zou ingediend zijn in het Britse Lagerhuis.

Volgens de Britse krant The Times, zou de Gülen-gelinkte Journalists and Writers Foundation (JWF), dat is gevestigd in Istanbul en opgericht in 1994, het Harborough parlementslid Sir Edward Garnier, in februari 2015 een bedrag hebben betaald van 115.994 Britse ponden (€137.433) om de co-auteur te zijn van een rapport getiteld “Een verslag over de rechtsstaat en respect voor de mensenrechten in Turkije“. Het rapport werd in september 2015 uitgebracht.

Reputatie management
Het verslag van Sir Edward, dat zich vrijwel exclusief op de acties van de Turkse regering gericht tegen Gülen-gelinkte organisaties focust, werd uitgebracht in september 2015 en gepromoot door PR-bedrijf Hawthorn, die ‘reputatie management’ biedt aan haar klanten. Kopieën van het rapport werden naar de toenmalige minister van Buitenlandse Zaken, Philip Hammond en de toenmalige Britse premier David Cameron gestuurd,” volgens het verslag van The Times.

“In maart nam Sir Edward deel aan een Lagerhuis debat over de EU-Turkije vluchtelingendeal en vestigde de aandacht toen op “De herhaaldelijke en verschrikkelijke mensenrechten- en rechtsstaatschendingen door de Turkse regering” en drong er bij de Britse regering op aan “Om de steun van het Verenigd Koninkrijk voor de Turkse toetreding tot de EU, in te trekken“.

Sir Edward ontkent zijn steun aan de Gülenisten en zegt dat het rapport onafhankelijk is onderzocht.

Het rapport richtte zich exclusief op de juridische maatregelen tegen Gülen-gelinkte instituten, ondanks de titel die suggereert dat er een algemeen onderzoek is uitgevoerd naar de mensenrechtensituatie in Turkije.

The Times/AA/DailySabah/DutchTurks.