Home Nieuws Turkije breekt record snelwegen aanleggen

Turkije breekt record snelwegen aanleggen

DELEN
Binali Yıldırım, premier Turkije

De Turkse premier Binali Yıldırım besprak gisteren, tijdens het achtste verkeersveiligheid-symposium te Ankara, de verkeersveiligheid en legde tevens de vinger op de zere plek. De Turkse premier noemde als eerst de actoren en de factoren voor veilig verkeer op en gaf gedetailleerd aan waar ze aan hebben gewerkt aan waar ze nog tekortschieten.

Ministerie van vervoer en snelwegen
Veilig verkeer begint bij een gezond wegdek. In tachtig jaar tijd zijn er circa 6000 km gesplitste snelwegen aangelegd. In de afgelopen 15 jaar zijn er 19.000 km aan gesplitste snelwegen aangelegd. ‘Dit een record’, aldus de premier. Gesplitste snelwegen zijn van levensbelang. In 2003 overleden circa 4000 mensen door verkeersongevallen. Anno 2017 zijn de sterftecijfers ondanks de veranderde factoren hetzelfde gebleven. Wat is er ondertussen veranderd? Automobiliteit is van 8 miljoen naar 21 miljoen, met 130%, gestegen. Het aantal reizigers is verdrievoudigd naar 2 miljoen. Verkeersongelukken zijn ook gestegen. Als de veranderende omstandigheden parallel zouden lopen met de sterftecijfers zouden er nu 8000 mensen per jaar extra overlijden ten gevolge van een verkeersongeval. Dat is een besparing van 8000 mensenlevens per jaar.

Gesplitste snelweg

Bestuurders en onderwijs
Slecht wegdek stond op nummer 1 bij oorzaken verkeersongevallen. Op dit moment staat bestuurdersfout op nummer 1 bij verkeersongevallen. ‘Je kunt de beste snelwegen aanleggen of de slimste auto’s produceren maar de technologie die de bestuurder ervan weerhoudt om fouten te maken is nog niet ontwikkeld’. Yıldırım zegt dat een goede opleiding bestuurdersfouten kunnen reduceren. De verkeerslessen op de lagere school, voortgezet onderwijs en op het middelbaar onderwijs zijn niet voldoende. De theorielessen moeten aangevuld worden met praktijklessen. Onze kinderen moeten nu al klaargestoomd worden voor de toekomst. Ons ambtenarenapparaat is niet toereikend om dagelijks miljoenen bestuurders te controleren op rijgedrag. Kennis en geweten moeten de ‘controlerende agenten’ zijn van de bestuurders.

Auto’s en de algemene periodieke keuringen
Een ander belangrijk aspect van verkeersveiligheid zijn de periodieke keuringen van auto’s. Vroeger werden auto’s aan de lopende band goedgekeurd. Vroeger had je de ‘keuringsmannen’. Je gaf de autopapieren aan een keuringsman. Deze bracht de autopapieren naar het keuringsbureau. De ambtenaar aan het keuringsbureau stempelde de autopapieren. Hiermee was dan de keuring voltooid. Geen auto kwam eraan te pas, geen inspectie. Noppes.
Momenteel zijn er in Turkije in totaal 305 volwaardige auto keuringspunten. Auto’s worden tegenwoordig, zoals in ontwikkelde landen, van top tot teen gecontroleerd op mankementen en tekortkomingen.

De maquette
De minister van binnenlandse zaken Suleyman Soylu gaf in hetzelfde symposium aan dat nep-radar apparatuur, dat bedoeld is om de autobestuurders te ontmoedigen om hard te rijden, mede door ongenoegen van de automobilisten, verwijderd zijn. Daarvoor in de plaats zijn de kartonnen politieauto’s gekomen. Het doel is hetzelfde. Soylu wil niet zeggen of deze ook verwijderd zullen worden maar het effect van de maquette is positief. Het aantal verkeersongevallen op dezelfde punten zijn met 6% gedaald.

De kartonnen politieauto toepassing is in de zomer van 2017 begonnen.