Home Nieuws Nederlandse Stichting financiert Turkse oppositie-TV ArtiTv in Duitsland

Nederlandse Stichting financiert Turkse oppositie-TV ArtiTv in Duitsland

DELEN
Photograb d.d. 18-03-2017 22.50 / artitv.tv

Een Nederlandse Stichting uit Utrecht is de financier van oppositie TV in Duitsland. De tv-zender is begonnen met uitzendingen vanuit Duitsland en hoopt anti-democratische praktijken in Turkije onder de aandacht te brengen.

ARTI TV ging vrijdagavond live met de slogan “Voor een vrij en onafhankelijk en democratisch Turkije” en brengt “oppositiejournalisten, academici en politici” bijeen. Onder hen ook de zoon van Aziz Nesin, Ahmet Nesin. Volgens het artikel van DW zitten er onder de journalisten die werkzaam zijn voor de zender ook journalisten die gevlucht zijn uit Turkije na de afgeslagen couppoging op 15 juli 2016.

Stichting Arti Media

De Stichting achter de TV zender, ARTI TV, wat PLUS TV in het Turks betekent, is gevestigd in Utrecht en legde pas begin februari het domeinnaam achter de Stichting vast. Uit gegevens die DutchTurks heeft opgevraagd bij het KVK, blijkt dat Stichting ARTI Media op 10 januari 2017 geregistreerd is en drie bestuursleden heeft. Eén van hen is afkomstig uit Diyarbakir en de ander uit Kars, beiden afkomstig uit het oosten van Turkije. Voor zover bekend zijn er geen banden van de bestuursleden met politieke partijen in Turkije en ontvangt de stichting geen *steun vanuit de Nederlandse overheid. Naar verluidt werken IMC, DIKEN, Hayat TV en Haberdar samen voor dit project en is de registratie in Nederland gedaan uit angst voor mogelijke sluiting.

Onder de schrijvers zijn CHP-parlementslid Canan Kaftancioglu, Candan Yildiz (Cumhuriyet, T24), Ahmet Nesin (zoon Aziz Nesin), Ertugrul Gunay (oud algemeen secretaris CHP, oud-minister AK-Partij), Ayse Duzkan (Radikal, Milliyet, Yeni Gundem, Ozgur Politika), Baskin Oran (AGOS, Birgun, Radikal), Celal Baslangic (Cumhuriyet), Dogan Ozguden (Aksam), Fadil Ozturk (bekend van steun Roj TV), Fehim Isik (Evrensel), Hulya Gulbahar (advocaat), Inci Hekimoglu (Ozgur Gundem), Koray Duzgoren (Yeni Safak), Melda Onur (CHP parlementslid tot 2015), Nil Mutluer (AGOS, T24), Yetvart Danziykyan (AGOS) en Omer Faruk Gergerlioglu (T24, ex-voorzitter MazlumDer).

Doel: Voorkomen JA-stem bij Turks referendum

Het directe doel van de oppositie-zender is om te voorkomen dat er bij het referendum van volgende maand JA wordt gestemd. Kiezers zullen beslissen of de Turkse grondwet gewijzigd zal worden, waardoor de bevoegdheden van de president verruimd worden. Voorstanders van het referendum zeggen dat deze en toekomstige presidenten en regeringen efficiënter zullen kunnen werken, terwijl tegenstanders betogen dat de Turkse president teveel macht naar zich toetrekt.

ARTI TV is online en via de satelliet beschikbaar. De journalisten hebben ook de website artigercek.com gelanceerd in februari en hopen dat ze in de toekomst financiering krijgen van de Duitse regering.

*Nederland steunde eerder de Oekraïense zender Hromadske TV waarin openlijk gepleit werd voor een genocide op 1.5 miljoen mensen in Oost-Oekraïne.

 


 

Waardeert u deze en andere artikelen en wilt u helpen om dutchturks.nl in de lucht te houden? KLIK, word donateur en steun ons medium voor 3 euro per maand.