Home Nieuws ‘Internationale reclamebedrijven achter PR terreurbeweging PKK’

‘Internationale reclamebedrijven achter PR terreurbeweging PKK’

DELEN

Het Sociale Media-bedrijf Twitter heeft het Twitteraccount verwijdert van Çağlayan İbiş, de voorzitter van de Genç İletişimciler Vereniging (Young Communicators Association) nadat hij via een Twitterreeks sprak over hoe grote PR-bedrijven de terreurbeweging PKK assisteren bij het opvijzelen van haar imago. Onder hen zitten volgens Ibis ook 14 grote Amerikaanse PR-bedrijven en een grafisch designer die ook voor het Pentagon werkt.

Çağlayan İbiş meldt aan Turkse media dat zijn account door Twitter offline is gehaald nadat hij ontmaskerde hoe grote westerse PR-bedrijven een anti-Turkije en pro-PKK campagne voeren.

Volgens İbiş is deze stap van de Techreus veelzeggend over hoe Twitter omgaat met de vrijheid van meningsuiting en persvrijheid.

İbiş noemt het ontmaskeren van de bedrijven die juist proberen te verhullen dat ze achter de PR-campagne van de terreurbeweging PKK zitten voor hen een grote nederlaag, maar voor Turken een positieve ontwikkeling, omdat nu meer zichtbaar is hoe achter de schermen wordt geopereerd.

Achter de anti-Turkije en pro-PKK propaganda sinds de start van de militaire operatie tegen de terreurbeweging PKK zitten volgens İbiş onder andere 14 Amerikaanse PR-bedrijven en grote reclameholdings.

Ik werk in de internationale reclamesector. Daarom zie ik wie op dit onderwerp wat deelt op wat voor manier propaganda-activiteiten voert en hoe desinformatie-campagnes worden ingezet. De internationale PR-markt jaagt dit onophoudelijk aan. Ze bieden ook hun steun via internationale grafische vormgevers. Ze steunen het financieren van terreur, verspreiden van terreur en het propageren voor terreur. En ze zien er geen kwaad in. Ze zijn er erg rustig onder“, aldus İbiş.

İbiş zegt ook dat op Sociale Media veel nepprofielen zijn die worden gerund door professionals die gespecialiseerd zijn in desinformatie-oorlogvoering, en dat deze nepprofielen onderdeel zijn van een keten. İbiş zegt dat er vanuit Turkije een nationale strijd gevoerd dient te worden tegen deze zwarte propaganda-methodes, digitale manipulatie en pro-terreur propaganda.

İbiş heeft inmiddels een nieuw account: