Home Nieuws Gaan bedrijven nog wel adverteren bij ultrarechtse De Telegraaf?

Gaan bedrijven nog wel adverteren bij ultrarechtse De Telegraaf?

DELEN

Gaan bedrijven nog wel adverteren bij de ultrarechtse krant De Telegraaf? Dat vragen verschillende opiniemakers, activisten en andere prominenten zich af. Op sociale media is onder de hashtag #StopXenofoobTelegraaf een campagne gestart tegen “De dehumaniserende en xenofobe artikelen van de krant”.

De actie wordt vooral ingezet door verschillende opiniemakers, activisten en andere prominenten die de ultrarechtse koers van de krant hekelen. Directe aanleiding voor de actie is een artikel over asielzoekers met de titel “Kansloze asielplaag ongehinderd verder“, waarbij vluchtelingen worden omschreven als een plaag. Veel mensen vinden dit te ver gaan omdat het een exacte kopie is van hoe nazipropaganda tegen joden werd gevoerd in en in aanloop naar de Tweede Wereldoorlog. Adverteerders van de krant worden door sociale media gebruikers opgeroepen geen zaken meer te doen met De Telegraaf. De eerste bedrijven zouden zich inmiddels welwillend hebben geuit om de samenwerking te beëindigen.

Telegraaf zelf weigert het boetekleed aan te trekken en schrijft in een commentaar maandag dat men het jammer vindt dat het niet over de inhoud maar over de toonhoogte gaat.

Telegraaf-columnist Marianne Zwagerman, die eerder betrokken was bij de overname van Geenstijl door de Telegraaf Media Groep en de oprichting van Omroep Powned, noemt de campagne in het radioprogramma Mediaforum op NPO Radio 1 “Een misselijkmakende haatcampagne”. De hoofdredacteur van Omroep Human, Marc Josten, zegt in hetzelfde programma dat de kop wel degelijk bijdraagt aan de toonhoogte van het debat en zegt “Het gebruik van het woord asielplaag is het dehumaniseren van mensen”.