Home Economie Hypermoderne Avrasya-tunnel verbindt Europa met Azië in Turkije

Hypermoderne Avrasya-tunnel verbindt Europa met Azië in Turkije

DELEN

De hypermoderne Avrasya-tunnel in Istanbul, die Europa en Azië verbindt onder de Zee van Marmara tussen Kazlıçeşme en Göztepe, wordt op 20 december 2016 geopend voor het verkeer. De tunnel wordt gebouwd door het Turkse bedrijf Yapi Merkezi en het Zuid-Koreaanse consortium SK.

President Erdogan wordt eerste automobilist

President Erdogan wordt op zaterdag 8 november de eerste automobilist die van eind tot eind door de tunnel zal reizen. Het gehele traject is in totaal 14,6 kilometer lang, waarbij 5,4 kilometer bestaat uit de verkeerstunnel en waarvan 3,34 kilometer onder water ligt. De tunnel bestaat uit 1.672 ringen en is gebouwd door 2.124 arbeiders in een periode van vijf jaar en 10 maanden.

Aardbeving- en Tsunami-bestendig

De Avrasya-tunnel heeft vier rijstroken en is voorzien van een internet- en telefoonsignaal, en is gebouwd om een aardbeving aan te kunnen met de kracht van 9 op de schaal van Richter en tegelijk tsunami’s te weerstaan.

BOT-model

Het project wordt gebouwd volgens het BOT-model (Build-Operate-Transfer), waarbij de tunnel wordt gebouwd en uitgebaat door ATAŞ over een periode van 24 jaar en 5 maanden, waarna het overgedragen wordt aan de Turkse staat. De totale kosten van de tunnel, die volgens internationale normen ten minste 127 jaar in gebruik kan worden genomen, zijn 1.3 miljard dollar.

Reistijd: 15 minuten

Kosten: 1.3 miljard $

Rijstroken: 2×2

Dagelijkse voertuigen: 120.000

Diepste punt in de tunnel: -106.4 m

Maximumsnelheid: 70 km

Tunnel diamater: 12.5 m

Helling: % 5
avrasya-tuneli3

avrasya_tuneli_2

avrasya_tuneli_3

avrasya_tuneli_guzergah